De keuze is aan jou

Een op de acht vrouwen in Nederland krijgt borstkanker. Dit zijn bijna 13.000 vrouwen per jaar. Al deze vrouwen krijgen door hun ziekte te maken met een of meerdere behandelingen. Het is van wezenlijk belang dat deze vrouwen volledig en correct geïnformeerd zijn over alle behandelopties. Ook over die behandelingen die het desbetreffende ziekenhuis niet in staat is uit te voeren of kan aanbieden, maar die wel tot de mogelijkheden behoren. Alleen op basis van volledige informatie kan een patiënt tot een juiste keuze komen.
De directe borstreconstructie – de operatie waarbij de chirurg en de plastisch chirurg samenwerken – wordt nu nog te weinig uitgevoerd in Nederland. De patiënt wordt in deze keuze wellicht niet altijd op de eerste plaats gezet.

Stichting Borstbeeld wil daarom ook helderheid geven over de directe borstreconstructie. Een operatie die vrouwen met een borstamputatie in het vooruitzicht te weinig wordt aangeboden, hoewel het ze veel voordelen biedt. Zo bespaart het de vrouw een belastende confrontatie met een geamputeerde borst, scheelt het een tweede operatie en zorgt het voor een mooier resultaat. Daarnaast toont onderzoek aan dat vrouwen die deze operatie ondergaan meer tevreden zijn met het esthetische resultaat en een groter psychosociaal welbevinden tonen dan vrouwen die secundair een borstreconstructie ondergaan. Tijdens de directe borstreconstructie wordt naast het wegnemen van het schadelijke weefsel, direct een prothese teruggeplaatst. Feitelijk gaat de oncologische operatie hand in hand met een cosmetische.

Be Sociable, Share!