Bestedingen

Stichting Borstbeeld heeft eenmalig aan fondsenwerving gedaan door een benefietavond in het Concertgebouw in Amsterdam te organiseren. De opgehaalde gelden zijn naar het goede werk van het Nederlands Kanker Instituut/Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL) gegaan. Heel specifiek: het onderzoek waarmee Kankertherapie Op Maat’ verbeterd kan worden. De stichting heeft 125.000 euro aan gelden opgehaald.

avlkankerresearchfonds

Wat is Kankertherapie Op Maat?
Individuele patiënten centraal zetten is een van de ambities van het NKI-AVL. Zij wil patiënten kankertherapie op maat aanbieden. Ook wel ‘personalised medicine’ genoemd.

Met ‘personalised medicine’ worden behandelingen ontwikkeld die specifiek voor de betreffende patiënt werkzaam zijn. Hiermee zouden kankerpatiënten niet meer ‘over-behandeld’ worden, een hoop leed bespaard worden en –het allerbelangrijkste- meer mensen van kanker genezen! Oftewel een stap die leidt naar de wens van velen die de diagnose kanker te horen krijgt. Onderzoekers van het NKI-AVL zijn ervan overtuigd dat deze volgende belangrijke stap in het kankeronderzoek gemaakt kan worden.

Bij meer dan 75% van de vrouwen die nu een aanvullende chemotherapie voor borstkanker ondergaat, heeft deze belastende behandeling geen effect op hun genezing. Dit afschuwelijke feit, dit hoge percentage, zou met ‘personalised medicine’ naar 0% kunnen worden teruggebracht. Aan de hand van de unieke kenmerken van de tumor van de patiënt, zou bepaald kunnen worden welke behandeling geschikt is in welke volgorde, voor welke duur en welke dosering.

Hoe sneller dit realiteit wordt hoe sneller de jaarlijks 3000 doden door borstkanker teruggedrongen kunnen worden naar minder dan 1000. En hoe minder mensen zullen lijden aan de onnodig bijwerkingen van behandelingen.

Be Sociable, Share!